Najmout, či nenajmout PR agenturu?

Home - Marketing - Najmout, či nenajmout PR agenturu?
Kdy najmout agenturu

Najmout, či nenajmout PR agenturu?

PR agentury jsou drahé. My víme lépe, co funguje, než lidé zvenku… Mezi manažery velkých firem i menšími podnikateli, kteří si dělají propagaci vlastními silami, zkrátka panuje okolo marketingových agentur spousta mýtů. Pět nejzásadnějších jsem pro vás sepsala.

1. Zvládneme to sami nebo najmeme interního člověka

Jasně, že si můžete dělat marketing sami, jenomže! Vy byste se měli soustředit na rozvoj svojí firmy. Ve svém oboru jste profesionálové, a je tedy škoda, abyste svůj čas věnovali marketingu, když jej můžete svěřit profesionálům zase v tomto oboru. Najmete-li si agenturu, získáte navíc ne jednoho odborníka, ale rovnou celý tým specialistů na jednotlivé marketingové nástroje. Zvládat je všechny na jedničku jeden člověk zkrátka nemůže.

Mediální trh se proměňuje tak rychle, že udržovat kontakty s novináři, monitorovat rubriky, cílové skupiny médií a změny na redakčních pozicích je zkrátka časově velice náročné.  Agenturní Media Relations specialisté ale vlastně nedělají nic jiného, takže mají trvalý přehled. O rychlosti změn v online marketingu se snad netřeba rozepisovat. Online markeťáci se ale udržují stále ve střehu. A díky tomu, že pracují na kampaních pro více klientů, mají široký záběr a spoustu zkušeností. Takže pokud se rozhodnete pro marketing in-house, počítejte s tím, že aby to fungovalo, jeden člověk nestačí, ani kdyby se rozkrájel. Najmete-li si agenturu, budete mít k dispozici tým špičkových specialistů, aniž byste jim museli poskytnout kanceláře, počítače a samozřejmě odpovídající fulltime mzdu. 

2. Nejsou odborníci v našem oboru, nemohou o tom dobře psát

Asi všichni jsme se už setkali s textem, který byl psaný tak odborně, že jsme jej vlastně vůbec nepochopili. A to je přesně ono. Agenturní copywriteři jsou prostředníkem mezi vámi a příjemcem sdělení. Dávají vám cenný pohled zvenku, vžijí se do vaší cílové skupiny, společně s vámi vyberou klíčová sdělení a zpracují je natolik atraktivně, aby se s nimi identifikoval váš potenciální zákazník. A co si koupíte? Výrobek nebo službu, jejímuž odbornému popisu bez spousty „googlení“ nerozumíte? Nebo to, u čehož jsou jasně popsány výhody a vlastnosti, a – last, but not least – text stojí i na pozitivních emocích? Přiznejme si to – finální nákupní rozhodnutí je vždycky o emocích.

3. Nechám to na nich a nebudu se o nic starat

Agentura vám rozhodně dokáže ušetřit spoustu času i starostí, vybere efektivní nástroje a vytvoří obsah. Ven ale zároveň nikdy nejde nic, čemu vy nedáte zelenou. Vše běží podle odsouhlasené strategie a na základě informací a podkladů od vás. Vaši „externí“ markeťáci s vámi sice nesedí každý den v kanceláři, ale komunikují s vámi tak často, že skutečně porozumí filozofii vaší firmy a pochopí vaše cíle a také se s nimi ztotožní. Důležité je, aby spolupráce byla partnerská: Přišla agentura s něčím, co vám přijde příliš odvážné? Nechte ji, ať vám vysvětlí, proč chce jít právě touhle cestou. Vždyť přesně proto ji máte, aby vám ukázala nové cesty, odvážná řešení, díky kterým se odlišíte od konkurence, zaujmete a „vyhrajete“ zákazníka.

4. PR agentury jsou drahé

Jeden z největších mýtů, které o agenturách kolují. Dobrá agentura by vám ve výsledku měla peníze ušetřit. Postará se o to, abyste nevyhazovali peníze z okna a v rámci svého rozpočtu získali skutečně maximum, a hlavně dosáhli požadovaného výsledku. Nenechá vás jít metodou pokus – omyl. Opravdu ví, kde se pohybuje a na co slyší vaše cílová skupina, jak ji efektivně oslovit a jak namixovat kampaň tak, aby potenciální zákazník zkrátka neměl „šanci uniknout“.

5. PR agentury chtějí převzít celý marketing firmy

Necítíte se na to, aby vám agentura zajišťovala „full servis“? Pak můžete využít pouze některé její služby, například nechat si připravit tiskoviny, zajistit spolupráci s influencery, uspořádat tiskovou konferenci, nechat si zpracovat strategii nebo pomoci se správou sociálních sítí. Můžete i konzultovat a samozřejmě se účastnit školení. Zkrátka možností je celá řada.