Jak na firemní časopis

Home - HR marketing - Jak na firemní časopis
Firemní magazín na klíč

Jak na firemní časopis

Je to jeden z efektivních nástrojů interní firemní komunikace – tedy, pokud se správně uchopí. Jinak to může být jen škoda peněz, času, papíru a také… promarněná příležitost. Jak tedy pojmout firemní magazín, aby ho zaměstnanci opravdu s chutí četli a zároveň aby plnil marketingové cíle, které od něj firma očekává? Přinášíme vám pár osvědčených tipů přímo z praxe:

Řekněte si, co od magazínu čekáte

Kdo bude magazín číst? Jen zaměstnanci? Nebo jej budete dávat i vašim obchodním partnerům? Co třeba jej poslat i na úřady a instituce ve vašem regionu? Firemní magazín je sice primárně určen pro zaměstnance, ale jeho prostřednictvím lze velmi dobře oslovit i další důležité skupiny lidí. A využít jej třeba i k náboru v rámci HR marketingu. To vše si rozmyslete, než se vůbec pustíte do jeho tvorby a návrhu rubrik.

Papír, nebo online?

Můžete mít dojem, že starým dobrým tištěným médiím už zvoní hrana, ale ona to není tak docela pravda. Schválně, zkuste si udělat na toto téma anketu uvnitř ve firmě. Její výsledky vám mohou pomoci při rozhodování, zda půjdete tištěnou cestou, nebo jen digitálně. V případě tištěné verze, která jde samozřejmě i velmi jednoduše překlopit do digitální podoby, věnujte i dostatek času a energie výběru tiskárny. Na ní totiž bude záležet, jak budou vypadat konečné barvy, zpracování, tisk… Ta by vám měla i erudovaně pomoci při rozhodování ohledně kvality papíru apod.

Firemní magazín Parliamo

Utvořte tým

Nenechte tvorbu magazínu jen na jednom člověku. Samozřejmě, je nutné zvolit šéfredaktora, který bude nést hlavní zodpovědnost, ale kolem něj je potřeba postavit tým dalších schopných lidí. A také redakční radu. S ní si je vždy potřeba předem ujasnit, jaká témata budou v konkrétním čísle zahrnuta. V radě by měl být určitě zastoupen interní člověk ze závodu, nejlépe z personálního oddělení. A pak je tu výkonná „složka“: redaktoři (vládnoucí slovem a uměním copywritingu, fotograf, grafik, korektor… Pokud chcete, aby váš magazín skutečně stál za to, spolupracujte s těmi nejlepšími.

Koncepce, layout, rubriky

Důležitý je plán! Sepište si všechny nápady, co by se ve vašem magazínu mělo objevit. A pak si je přenášejte na jednotlivé stránky, aby to mělo logiku a čtenář se v tom dobře orientoval. Vymyslete rubriky, i čím je ozvláštníte. Rozhodněte, co se bude v časopise pravidelně objevovat, a co bude potřeba prezentovat jednou začas. Na jakou stránku tyto informace dáte? Pak tento základ a vaše představy projděte s grafikem, který navrhne layout. V této fázi si také nejspíš uvědomíte, jak často by měl magazín vycházet. Jednou za měsíc (opravdu ho naplníme?), nebo jednou za čtvrt roku? A kolik bude mít stránek?

Využívejte různé žánry

Ona tato úvaha vlastně patří do „čtyřky“, když budete dávat dohromady rubriky. Ale myslím, že je dobré dát této „radě“ samostatný prostor. Protože na žánrovou pestrost byste neměli zapomínat. Jasně, forma rozhovoru asi napadne každého. Rozhovor je vděčný, atraktivní, opravdu se dobře čte. Nemusí to být jen ten „velký“ profilový, krátkým rozhovorem jdou doplnit i jiné rubriky a témata (něco na způsob „Tři otázky pro…“). Ale co zkusit i reportáž? Umožní zkušenost na vlastní kůži a také osobitý pohled zvenku – třeba na práci týmu, na jednotlivé pracovní pozice, nebo jak probíhala (až zase bude moct) nějaká firemní akce. Skvělé jsou ankety (každý je rád za své „tři řádky slávy“), glosy, komentáře, ale i soutěže, hádanky atd. Zkrátka aby magazín nebyl jen jedna velká přehlídka firemního „zpravodajství“.

Nepište od stolu

Řekne vám to každý novinář. Musíte do terénu. Zvedněte se od počítače a vyrazte: do firmy, do výroby, mluvte nejen s vedením, ale i se zaměstnanci, ptejte se, zajímejte se. Každý člověk má za sebou příběh, nebo aspoň zajímavého koníčka. Pokud mají být vaše články autentické, je potřeba mluvit s konkrétními lidmi a psát o nich. A také si získat jejich důvěru. Věřte tomu, že až uvidí, jak pěkně dopadl rozhovor s kolegou, přestanou se bát a otevřou se. Nikdy proto také nezapomínejte na autorizaci všech textů!

Investujte do kvalitních fotografií

Na první pohled jsou možná ještě důležitější než texty. Je to první věc, kterou si v časopisu prohlédnete. Je potřeba mít aktuální fotky přímo ze závodu, fotky, které vznikají už s přesným zadáním, jaký článek či rozhovor budou doplňovat či ilustrovat. Opět je potřeba, aby byly autentické – a také aby to zaměstnancům na nich „slušelo“ a neměli problém s jejich zveřejněním. Mít při tvorbě firemního časopisu dobrého fotografa je zkrátka výhra!    

Řekněte si o zpětnou vazbu

Ptejte se, co se lidem v časopise nejvíc líbí, o čem si nejraději čtou. A co jim tam naopak chybí. Čas od času magazín obměňte, vymyslete nové rubriky, témata, zpracování, vylaďte layout. Život je změna, a platí to i u firemních magazínů.

Chcete pomoci s firemním časopisem? Nebo ho celý připravit na klíč? Nabízíme zkušenosti, know how a sehraný tým specialistů. Pište na filipova@parliamo.cz